دیپلماسی رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در قبال ایران پس از طوفان الاقصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه جامع امام حسین(علیهم السلام)

چکیده

با توجه به حماسه طوفان الاقصی و رخدادهای سال 2024 و منازعات مستقیم و غیر مستقیم جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی با یکدیگر، درگیری‌ها صرفا محدود به محیط نظامی نبوده و به دیگر عرصه‌ها نیز سرایت داشته و جنگ ترکیبی هوشمندی بین دو جبهه رخ داده است. یکی از ساحت‌های این نبرد، فعالیت‌های رسانه‌ای است که هر دو جبهه و متحدانشان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. دیپلماسی رسانه‌ای رژیم صهیونیستی با مخاطب قراردادن مردم ایران و فارسی زبانان نیز از بخش‌های مهم این جنگ رسانه‌ای است. از همین رو مقاله حاضر با بهره‌گیری از تحلیل محتوای کیفی تیتر اخبار روزانه تایمز اسرائیل(Times of Israel) که به زبان فارسی منتشر شده است، به مضامین کلان و الگوهای پروپاگاندای این رسانه در بازه زمانی یک سال پس از طوفان الاقصی (اکتبر 2023-اکتبر 2024) پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که اسرائیل از طریق زبان احساسی، برجسته‌سازی دشمنان مشترک، دشمن سازی، برچسب زنی بر ایران و تهدید؛ به شکل‌دهی هویت ملی و جلب حمایت بین‌المللی می‌پردازد. این رویکردها، که بر پایه اصول پروپاگاندا بنا شده‌اند، در پی افزایش اعتبار و مشروعیت‌بخشی سیاست‌های امنیتی و پیشبرد اهداف استراتژیک اسرائیل در محیطی چالش‌برانگیز است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Media diplomacy of the Zionist regime towards Iran after the Al-Aqsa storm

نویسنده [English]

  • zahra shahbazi
Imam Hossein University (peace be upon her)
چکیده [English]

Given the epic of the Al-Aqsa Storm and the events of 2024, as well as the direct and indirect conflicts between the Islamic Republic of Iran and the Israel , the confrontations have not been limited to the military sphere but have also spilled over into other arenas, resulting in a sophisticated hybrid war between the two fronts. One aspect of this battle is the media activities in which both sides and their allies have played a role. The media diplomacy of the Israel, targeting the people of Iran and Persian speakers, is also a significant part of this media war. Therefore, this article utilizes qualitative content analysis of the headlines from the daily Times of Israel published in Persian to examine the overarching themes and propaganda patterns of this media outlet during the one-year period following the Al-Aqsa Storm (October 2023 - October 2024). The findings indicate that Israel shapes national identity and seeks international support through emotional language, highlighting common enemies, creating adversaries, labeling Iran, and issuing threats. These approaches, based on propaganda principles, aim to enhance the credibility and legitimacy of security policies and advance Israel’s strategic objectives in a challenging environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Propaganda
  • Media Diplomacy
  • Iran
  • Israel
  • Al-Aqsa Storm
  • تاریخ دریافت: 07 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1404