نفوذ فکری و فرهنگی و ‌چالش‌های امنیتی پیش رو با تأکید بر مصرف رسانه‌ای نوین در کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

رسانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات انسان امروزی مطرح‌اند و نقش خطیری در شکل دادن به پندارهای افراد دربارة جهان پیرامونی‌شان دارند؛ به‌گونه‌ای‌که با ارائة اطلاعات گوناگون به مخاطبان، دانش و نگرش آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و موضوع آثار رسانه‌های همگانی با تأکید بر رسانه‌های جدید، از مهم‌ترین مسائل مورد توجه آنان است. باتوجه‌به افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت در جامعه و قرار گرفتن قشر عظیمی از جامعه در معرض آسیب‌های ناشی از آن، در این مقاله تلاش می‌شود براساس روش توصیفی-تحلیلی برآورد وضعیت مصرف رسانه‌ای جدید در ایران بررسی شود و با عنایت به بهره‌گیری از قوت‌های نظریة مختار ساخت‌یابی گیدنز و توجه ویژه به بسترهای داخلی و عوامل کارگزاری خارجی نفوذ فرهنگی، نفوذ فکری و فرهنگی و مشکلات امنیتی آن با تأکید بر مصرف رسانه‌ای مورد تبیین قرار گیرد. نتایج حاصل از این پژوهش عبارت است از تبیین مشکلات اساسی و بروز اشکال جدیدی از تهدیدها در فضای امنیت ملی کشور که تداوم آن می‌تواند منجر به تغییر رفتار عمومی جامعه و نوعی ملت‌سازی جدید مبتنی بر آرمان‌ها و ارزش‌های نظام سلطه و بروز تعارض بنیادین و مشکلات امنیتی و شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی و شورش‌های اجتماعی و فتنه‌های عمیق شود.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Intellectual and cultural influence and security challenges ahead with emphasis on modern media consumption in the country

نویسنده [English]

  • ali hamzepoor
Imam Hussein Comprehensive University
چکیده [English]

The media is considered to be the most important source of information for today's human beings and plays a critical role in shaping people's perceptions of the world around them, by influencing their knowledge and attitude by providing diverse information to audiences and by emphasizing the effects of new media on new media. , One of the most important issues to consider. Due to the increasing penetration rate of satellite and internet networks in the society and the exposure of a large part of the population to its damages, this paper attempts to study the descriptive-analytical method of estimating the status of new media consumption in Iran and to take advantage of the strengths. Giddens's theory of constructivism and special attention to internal contexts and external brokerage factors explain cultural influence, intellectual and cultural influence, and its security problems, with emphasis on media consumption. The results of this study include explaining the fundamental problems and emerging new forms of threats in the national security environment that can lead to a change in public behavior and a new nation-building based on the ideals and values ​​of the system of domination and the emergence of fundamental conflicts and security problems. And the formation of social protests and social uprisings and deep seditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual influence
  • cultural influence
  • media
  • media consumption
  • security problems
matters security eurasian k.namsanthahttp://www.csr.ir/departments.aspx?lng=fa&abtid=01&depid=60&semid=412
Bourdieu, Pierre (1986). “The Forms of Capital”, Handbookof Theory and the Search for the Sociology EducationedJ.G. Richardson.
Escardı´bul, Josep-Oriol & Toni Mora& Anna Villarroya (2012). Peer effects on youth screen media consumption in Catalonia (Spain), J Cult Econ.
Kalar, S. (2004). The Impact of Child-Directed Media Consumption on Consumer
Intelligence, The University of Texas at Austin.
Catford, J. (1995). The mass Media is dead: Long Live Multimedia, Health Promotion International,