بررسی تطبیقی نفوذ اقتصادی در چهارچوب منویات مقام معظم رهبری(مدظله) و دانش اطلاعاتی-امنیتی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری رشتة علوم اقتصادی، عضو گروه مطالعات اقتصادی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق(ع)

2 استادیار دانشگاه امام باقر(ع)

3 مدرس دانشگاه و پژوهشگر، کارشناس ارشد مدیریت

چکیده

باتوجه‌به اهمیت مقولة مقابله با دشمنان نظام اسلامی در حوزة خطیری چون اقتصاد که چندین سال است تحت عنوان جنگ اقتصادی مورد توجه رهبر انقلاب(مدظله) قرار گرفته، مقالة حاضر که از نوع پژوهش‏های کاربردی است، داده‏های موردنیاز در آن را به روش اکتشافی گردآوری کرده است. این مقاله ابتدا با روش تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان، چهارچوب موضوع را مبتنی بر منویات رهبر معظم انقلاب(مدظله) استخراج می‏کند. در ادامه و پس از استخراج الگو با روش توصیفی-تحلیلی و باتوجه‌به ادبیات علمی در حوزة اطلاعات اقتصادی، به این نکته توجه می‏شود که مبتنی بر این ادبیات، استفاده از راهبرد قدرت به شکل‌گیری روشی نرم انجامیده است که از آن برای تحمیل راهبردی استفاده می‌شود که به تحقق برخی اهداف کنترل تجاری یا اقتصادی می‌انجامد. درواقع، نفوذ راهبردی اقتصادی، راهبردی قدرت‌محور است که از ابزارهایی متعدد بهره می‌برد. به‌عبارت‌دیگر، نفوذ راهبردی اقتصادی را باید ترکیبی از عملکردهای مستقیم و غیرمستقیم و آشکار و نهان دانست که اشخاص، گروه‌ها و سازمان‌های اقتصادی یا بخش‏های اقتصادی دولت‌ها را هدف قرار می‌دهند و در پی تقویت اعتبار و نفوذ و هدایت تصمیم‌ها در جهت دلخواه‌اند.  یافته‏ های پژوهش حاکی از آن است که مبتنی بر مطالعة تطبیقی دانش اطلاعاتی و منویات رهبر معظم انقلاب، فصل مشترک بین این دو حوزة مطالعاتی در حوزة نفوذ این نکته است که تغییر در باور، رفتارها و هدایت آنها در جهت دلخواه مدنظر است و لذا مفهوم جدید «نفوذ راهبردی اقتصادی» با اقسام آن قابلیت بازتعریف پیدا کرد. در قالب این مطالعة تطبیقی، نفوذ راهبردی اقتصادی به دو قسم نفوذ راهبردی موردی و جریانی قابل تقسیم است که ماحصل پژوهش حاضر اولویت‏ و رتبه‏بندی موارد شش‏گانة نفوذ راهبردی اقتصادی شامل نفوذ در نیروهای فعال و تصمیم‏‏ساز و تصمیم‏گیر اقتصادی، تضعیف پایه‏های اقتصادی و اختلال در آن، تمرکز بر عدم استقلال و ایجاد وابستگی، ایجاد انحراف در مدیریت اقتصادی و سبک زندگی، تحریم اقتصادی و جاسوسی اقتصادی، و به‌این‌ترتیب و حسب ویژگی‏ها و نوع آن اعم از موردی، جریانی، موردی / جریانی و درنهایت ارائة توصیه‏های سیاستی در حوزة مقابله با نفوذ راهبردی اقتصادی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Economic Influence in the Framework of Supreme Leader's (Issue) and Information-Security Knowledge

نویسندگان [English]

  • yaser soleymani 1
  • morteza soleymani 2
  • alireza basiri 3
1 PhD student in Economics, Member of Economic Studies Department of Imam Sadegh University of Technology
2 Assistant Professor Imam Bagher University
3 University lecturer and researcher, Master of Management
چکیده [English]

Due to the importance of dealing with the enemies of the Islamic system in such a dangerous field as the economy, which has been the subject of the revolution leader's (economic) war for many years, the present article is an applied research that provides the data needed The exploration method has been compiled. This article first extracts the context of the issue based on the manuscript of the Supreme Leader of the Revolution (Question), using Content Analysis and Discourse Analysis. Following the extraction of the model by descriptive-analytical method and considering the scientific literature in the field of economic information, it is noted that based on this literature, the use of power strategy has led to the formation of a soft method that is used to impose a strategy. Used to accomplish some commercial or economic control objectives. Indeed, the influence of economic strategy is a power-based strategy that utilizes multiple tools. In other words, economic strategic influence must be seen as a combination of direct, indirect and explicit actions that target individuals, economic groups and organizations, or economic sectors of governments, and seek to enhance credibility, influence, and guide decisions in the desired direction. The findings of the study indicate that based on a comparative study of information knowledge and the superiors of the Supreme Leader, the common chapter between these two areas of influence is that change in beliefs, behaviors, and guidance are desired. The new concept of "economic strategic influence" has been redefined with all its forms. In the context of this comparative study, economic strategic influence can be divided into two types: case and flow strategic influence. The outcome of the present study is to prioritize and rank six strategic economic influence cases including influence on active forces and decision makers and decision makers. Economic stagnation, weakening of economic foundations and disruption, focus on independence and dependence, diversification of economic management and lifestyle, economic sanctions and economic espionage

کلیدواژه‌ها [English]

  • Influence
  • economic influence
  • economic war
آقاگل‌زاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
پیغامی، عادل، مصطفی سمیعی‏نسب و یاسر سلیمانی (1394). جستارهایی در اقتصاد مقاومتی: تحریم‏های اقتصادی ایران؛ مبانی، ابعاد و راهکارها، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
تقوی، امیر (1380). دایرةالمعارف اطلاعاتی: مفاهیم و اعلام، تهران، دانشکدة اطلاعات.
جر، خلیل (1365). فرهنگ لاروس، ترجمة سیدحمید طبیبیان، تهران، امیرکبیر.
خامنه‏ای، سیدعلی (بی‏تا). حدیث ولایت (مجموعه بیانات مقام معظم رهبری)، تهران، نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ج 1، 5-3 و 7.
سایت پایداری ملی، به نشانی: http://paydarymelli.ir/fa/economicdefense.
سایت مقام معظم رهبری، بخش بیانات، به نشانی: http://farsi.khamenei.ir/speech.
سند ملی دفاع اقتصادی (1394). قرارگاه پدافند اقتصادی، سازمان پدافند غیرعامل کشور.
شاه‌ویسی، ساسان (1394). نفوذ اقتصادی اولین مرحله از نفوذ است، پایگاه خبری دید‏ه‏بان، کد خبر: 30278.
شیخی، عبدالمجید (1394). نفوذ اقتصادی، پایگاه خبری برهان، کد خبر: 8999.
طالقانی، محمود (1370). روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی (رشتة علوم اجتماعی)، انتشارات دانشگاه پیام نور.
فوران، جان (1377). تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سال‌های پس از انقلاب اسلامی، ترجمة احمد تدین، مؤسسة خدمات فرهنگی رسا.
معین، محمد (1371). فرهنگ معین، تهران، امیرکبیر، ج 4.
نورمحمدی، مهدی (1380). «زمینه‏های نفوذ حریف در سازمان اطلاعاتی»، فصلنامة ایده، س 1، ش 2.