Intellectual and cultural influence and security challenges ahead with emphasis on modern media consumption in the country

Document Type : Original Article

Author

Imam Hussein Comprehensive University

Abstract

The media is considered to be the most important source of information for today's human beings and plays a critical role in shaping people's perceptions of the world around them, by influencing their knowledge and attitude by providing diverse information to audiences and by emphasizing the effects of new media on new media. , One of the most important issues to consider. Due to the increasing penetration rate of satellite and internet networks in the society and the exposure of a large part of the population to its damages, this paper attempts to study the descriptive-analytical method of estimating the status of new media consumption in Iran and to take advantage of the strengths. Giddens's theory of constructivism and special attention to internal contexts and external brokerage factors explain cultural influence, intellectual and cultural influence, and its security problems, with emphasis on media consumption. The results of this study include explaining the fundamental problems and emerging new forms of threats in the national security environment that can lead to a change in public behavior and a new nation-building based on the ideals and values ​​of the system of domination and the emergence of fundamental conflicts and security problems. And the formation of social protests and social uprisings and deep seditions.

Highlights

اعزازی، شهلا (1379). تصویر خانواده در برنامه‌های کودک سیما، تهران، واحد ارزشیابی ادارة کل پژوهش‌های سیما.
افتخاری، اصغر (1385). نشست امنیت ملی، فرهنگ و فناوری اطلاعات، در: سلسلهنشست‌های فرهنگ، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال.
آقامحمدی، ابراهیم (پاییز 1390). «چهارچوب تحلیلی ساختار: کارگزار در سیاست خارجی ایران»، پژوهشنامة علوم سیاسی، س 6، ش 4.
ساروخانی، باقر (1391). جامعهشناسی نوین ارتباطات، تهران، انتشارات اطلاعات.
برآورد آسیب‌ها، تهدیدات و فرصتهای فضای مجازی به انضمام راهکارهای اجرایی و پیشبینی روندها در سال 1393 (مهر 1393). معاونت فضای مجازی سپاه.
برآورد فرهنگی (1393). معاونت فضای مجازی سپاه.
پارکر، جان (1386). ساخت‌یابی، ترجمة حسین قاضیان، نشر نی.
جانسون، چالمرز (1363). تحول انقلابی: بررسی نظری پدیدة انقلاب، ترجمة حمید الیاسی، تهران، امیرکبیر.
جبهة فرهنگی معارض (1393). معاونت فضای مجازی سپاه.
حقیقت، صادق (پاییز و زمستان 1389). «مسئلة ساختار: کارگزار در علوم اجتماعی»، فصلنامة روششناسی علوم انسانی، س 16، ش 64 و 65.
حمزه‌پور، علی (1395). مفهومشناسی نفوذ از دیدگاه مقام معظم رهبری، دانشگاه جامع امام حسین(ع).
حیدری، احسان (1385). «مدیریت تحولات فرهنگی و اجتماعی فناوری اطلاعات و ارتباطات»، در: نشست «اخلاق، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتالی» در کتاب سلسله نشست‌های فرهنگ، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال.
رنجبران، داود (1389). جنگ نرم، تهران، انتشارات ساحل اندیشة تهران.
رضایی، عبدالعلی (1385). «نقشة جامع اخلاق و فناوری»، در: نشست «اخلاق، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتالی» در کتاب سلسله نشست‌های فرهنگ، فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال.
روشن‌دل اربطانی، طاهر و عبدالرضا امیری (بهار 1390). «بررسی الگوی مصرف رسانه‌ای دانش‌آموزان و تأثیرپذیری آنها از رسانه‌ها با هدف برنامه‌ریزی‌های آموزشی پلیس»، فصلنامة علمی-پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی (دانشگاه علوم انتظامی)، دورة جدید، ش 25.
روشندل اربطانى، طاهر و عبدالرضا امیرى (26/11/1389). «بررسى الگوی مصرف رسانه‌ای دانش‌آموزان و تأثیرپذیری آنها از رسانه‌ها با هدف برنامه‌ریزى‌هاى آموزشى پلیس»، فصلنامة مطالعات اجتماعی نیروی انتظامی.
روشه، گی (1379). تغییرات اجتماعی، ترجمة منصور وثوقی، نشر نی.
زرگر، علیرضا (1385). امنیت و تهدید در جامعة اطلاعاتی، ج 1، تهران، انتشارات قدیم.
ساری، حسین (1388). تهدید رسانه‌ای در رادیوهای بیگانة فارسی‌زبان، تهران، دانشگاه دفاع ملی.
ساعی، احمد (1385). درآمدی بر تحولات سیاسی و اجتماعی جهان سوم، تهران، نشر قومس.
سعادت، علی (1385). فروپاشی امنیت اخلاقی و تهدید نرم، دانشگاه امام هادی(ع).
سلطانی‌فر، محمد (1387). «آمورش رسانه‌ای تأمین و حفظ امنیت»، فصلنامة کارآگاه، دورة دوم، ش 3.
شاکری، مجتبی (1384). رسانه‏های جمعی و انتخابات ریاست‌جمهوری، قم، مرکز پژوهش‏های اسلامی صداوسیما.
شبکه اجتماعی فیس‌بوک (27/7/1393). معاونت فضای مجازی سپاه، ش 567915.
ضیایی‌پرور، حمید (1386). جنگ نرم1 (جنگ نرم رایانه‌ای)، تهران، مؤسسة ابرار معاصر تهران.
عقیلی، سیدوحید و حمید ضیائی‌پور (1388). بررسی نفوذ شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی.
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمة احد علیقلیان و افشین خاکباز، ج 1، ویراستة علی پایا، تهران، طرح نو.
کلمن، جیمز (1377). بنیادهای نظریة اجتماعی، ترجمة منوچهر صبوری، نشر نی.
گرامشی، آنتونیو (1358). گزیده‌ای از آثار، تهران، شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
گزارش رصدی از وضعیت زندگی مجردی در ایران، معاونت فضای مجازی سپاه، 1392.
گزارش وضعیت آسیب‌های اجتماعی کشور، وزارت کشور، بهمن 1392.
لازار، ژودیت (1384). افکار عمومی، ترجمة مرتضی کتبی، تهران، نشر نی.
لطیفیان، مرتضی (1373). «بررسی برخی مشکلات و مسائل گروهی دانش‌آموزان نوجوان شهر شیراز»، فصلنامة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ش 19، ص 79-100.
ساعی، منصور، «مصرف فرهنگی و رسانه‌ای نسل‌های ایرانی؛ از گذشته تا جامعة شبکه‌ای»، سرپرست مرکز خدمات تخصصی سبک زندگی اسلامی و ایرانی و مناسبات نسلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ، ۳۰ بهمن ۱۳۹۱، روزنامة شرق، چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱.
فکوهی، ناصر، مصرف رسانه‌ای و سبک زندگی.
نشریة البرز، 1385، ش 46.
نشریة آرمان، روابط عمومی، 1386
واعظی، منصور (1392). وضعیتسنجی پوشش و آرایش ایرانیان، تهران، مؤسسة انتشارات کتاب نشر.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (31/5/1393)، خبرگزاری فارس.
رستگارپناه، حسن و محمد سلطانیفر (1391). «راهبردهای رسانه‌ای امنیت پایدار»، فصلنامة آفاق امنیت، ش 15.
منفرد دارنجانی، محمد (1393). تأثیر شبکة اجتماعی فیس‌بوک بر امنیت نرم جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه جامع امام حسین(ع).

Keywords


matters security eurasian k.namsanthahttp://www.csr.ir/departments.aspx?lng=fa&abtid=01&depid=60&semid=412
Bourdieu, Pierre (1986). “The Forms of Capital”, Handbookof Theory and the Search for the Sociology EducationedJ.G. Richardson.
Escardı´bul, Josep-Oriol & Toni Mora& Anna Villarroya (2012). Peer effects on youth screen media consumption in Catalonia (Spain), J Cult Econ.
Kalar, S. (2004). The Impact of Child-Directed Media Consumption on Consumer
Intelligence, The University of Texas at Austin.
Catford, J. (1995). The mass Media is dead: Long Live Multimedia, Health Promotion International,