دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857134820201022Intelligence Vigilance in the Futuristic Warning System: An Indigenous Approachحزم اطلاعاتی در سامانة هشداردهی آیندهنگرانه؛ رهیافتی بومی549205672FAمحمدعلیبرزنونیاستادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانJournal Article20190703Futuristic warning approach is of special importance and is an essential need in the field of intelligence and security for an anticipation of the imminent opportunities and threats, and the possibility of damage, danger, threat and crisis. This function distinguishes intelligence at all times at three strategic, operational and tactical levels. Vigilance denotes a type of futurism with insight and watchfulness along with foresight. In addition to the consideration of the important components of the issue of future warning, caution, which is a wise and a key point, has been observed in religious texts. Hence, it can be considered in future warning in the field of security and intelligence. Studies of the sayings of the Infallibles, led to several indications relating to the components of the concept of vigilance. Identification of these components leads us to conclude that intelligence alertness can be regarded as an effective factor in futuristic warning in this field. Intelligence vigilance contains five major components including “logical caution and suspicion”, “wise alertness and cleverness”, “active consultation”, “mindful use of opportunities”, and “smart investigation and decision making”. This study employs written documents analysis through descriptive-analytical method, by an interpretive and “Ijtihadi” approach for making a brief investigation of futurology, warning, and vigilance.هشداردهی با نگاهی آیندهنگرانه، اهمیتی ویژه و ضرورتی بنیادین در حوزههای اطلاعاتی ـ امنیتی دارد تا با شناخت پیشدستانه از فرصتها و تهدیدهای پیش رو، احتمال بروز آسیب، خطر، تهدید و بحران را روشن سازد و همین کارکرد متمایز اطلاعات در همة زمانها در سطوح سهگانة راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی است. حزم در متون دینی، نوعی دوراندیشی با بصیرت و هوشیاری همراه با آیندهنگری است؛ که در کنار توجه به مؤلفههای مهم و مرتبط با بحث هشداردهی آیندهنگرانه، تأکید بر احتیاط بهعنوان شرطی عقلانی و نکتهای کلیدی شده است. ازاینرو میتوان از امکان طرح آن در هشداردهی آیندهنگرانه در حوزههای اطلاعاتی ـ امنیتی سخن گفت. در بررسیهای روایی در متون دینی، مؤلفههای بسیاری در مفهوم حزم قابل استنباط است؛ این مؤلفهها ما را به این نتیجه رهنمون میسازد که میتوان حزم را بهعنوان رهیافتی دینی در موضوع هشداردهی آیندهنگرانه در حوزههای اطلاعاتی ـ امنیتی مطرح ساخت. حزم اطلاعاتی در یک تحلیل شامل پنج مؤلفة کلان است: «احتیاط و ظنورزی خردمندانه»، «کیاست و زیرکی مدبرانه»، «مشورتطلبی و مشورتپذیری فعالانه»، «فرصتجویی آگاهانه» و نیز «بررسی و تصمیم شناختمند هوشیارانه». این نوشتار در بررسی اجمالی آیندهنگاری، هشداردهی، حزم و مباحث مرتبط با آنها الگوی تحلیل خود را اسنادی مکتوب قرار داده و تکنیک تحلیل نیز توصیفی ـ تحلیلی با رویآوردی تفسیری با نگاهی اجتهادی است.https://ps.ihu.ac.ir/article_205672_4c3daaacda5ddadc7a3267a8b347e174.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857134820201022An Investigation of the Most Important Factors Affecting the Currency Crisis in 2018-2019واکاوی مهم ترین عوامل مؤثر بر بحران ارزی سال 13975176205673FAسید یحییعلوی رضوینویسنده مسئول: استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایراننجفعلیشهبازیاستادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانمحمدحسیناحدیکارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20200408Currency crisis, including sharp, continuous and unconscious rise in the exchange rate is considered as a threat to the economy and economic security due to its overwhelming effects on economic main indicators, especially on inflation and destabilization. Currency crisis has occurred in several eras regarding the Iranian economy, the most recent and perhaps most important of which occurred in 2018, imposing continues far-reaching political, security and economic consequences. Investigating the causes and factors of this crises and identifying the roles of each of these factors are vitally important, and will result in the persuasion of a stable economic governance. Hence, this research is intended to have an attempt to identify the importance and weight of each factor using the focus group method by interviewing experts and agents dealing with the causes affecting this phenomenon. The results indicated that, although the return of US unilateral sanctions by Trump in 2018 imposed negative effects on Iran’s exchange market, the most important factor in the currency shock of 2018 was due to the Iranian central bank's withdrawal from foreign exchange market. Following it, the incorrect policy and wrong decision of setting a fix rate of 42000 Rials for an American Dollar at the beginning of 2018, increased the demand for foreign exchange without return, and hoarding of foreign exchanges by major exporters that mainly depended on the government.بحران ارزی یا افزایش شدید، مستمر و غیرارادی نرخ ارز بهدلیل تبعات مخرب آن بر شاخصهای کلان اقتصادی بهویژه تورم و بیثباتسازی بهعنوان یک تهدید و چالش برای اقتصاد و امنیت اقتصادی شناخته میشود. در اقتصاد ایران بحران ارزی در مقاطع متعددی واقع شده که آخرین و شاید مهمترین آن در سال 97 رخ داد، که تبعات گستردۀ سیاسی امنیتی و اقتصادی بهدنبال داشت و دارد. بررسی علل و عوامل و شناسایی سهم هریک در این واقعه بسیار حائز اهمیت است و میتواند چراغ راه برای ادامۀ مسیر حکمرانی اقتصادی باشد. ازاینرو در پژوهش حاضر تلاش شد تا از طریق مصاحبه با 40 نفر از عوامل و خبرگان دخیل در موضوع علل مؤثر بر این واقعه شناسایی و با استفاده از روش گروه تمرکز، اهمیت و وزن هریک از عوامل شناسایی گردد. نتایج نشان میدهد اگرچه بازگشت تحریمهای یکجانبۀ امریکا توسط ترامپ در سال 97 نقش زمینهای برای تغییر در انتظارات بازار ارز داشت، اما مهمترین عامل در بروز شوک ارزی سال 97، قطع مداخلۀ ارزی بانک مرکزی در بازار آزاد بود که در گام بعد با سوء مدیریت و سیاست نادرست تعیین نرخ 4200 تومان برای ارز در ابتدای سال 97 منجر به تشویق و جهش تقاضای ارز و عدم بازگشت و احتکار ارز توسط صادرکنندگان بزرگ و عمدتاً وابسته به دولت در طرف عرضه شد.https://ps.ihu.ac.ir/article_205673_366a68ebe87ed14a8a69dda158cf1cbb.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857134820201022Identifying the Components of Supporting the Liberation Movements and the Axis of Resistance, and Their Effect on the Security of the Islamic Republic of Iranشناسایی مؤلفههای حمایت از نهضت های آزادیبخش و محور مقاومت و تأثیرسنجی آن بر امنیت جمهوری اسلامی ایران77103205674FAرضاشاهقلیان قهفرخینویسنده مسئول: عضو هیأت علمی دانشگاه افسری امام حسین(ع)، دانشجوی دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانباقرسلیمانیمدرس دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)، تهران، ایرانJournal Article20191113The victory of the Islamic Revolution in Iran altered the condition of the West Asia and devastated the balance of the interactions in the international system. One of the most important consequences of the victory of the Islamic Revolution of Iran included confrontation with the West and the Zionist regime. As a result, after the emergence of the revolutionary Islam, the axis of resistance was formed under the leadership of Iran. Hence, this research is aimed at identifying the dimensions and components of supporting the Islamic liberation movements and the axis of resistance and their effects on the security of the Islamic Republic of Iran. This applied research is based on a descriptive-analytical and survey method whose data is collected by library method and through questionnaires distributed among experts and university professors relating to this field. SPSS software was used for data analysis. The results indicated that the Islamic Republic of Iran, based on the principles of genuine Muhammadi Islam, constitutional major decrees, national security interests, and the expectations and strategies of the two Imams of the Revolution, defends the rights of all Muslims through providing spiritual and material support. Finally, proposing a conceptual model, this research explained the dimensions and components of supporting the axis of resistance in the fields of military, cultural-ideological, relief and health, economic, intelligence, counter-intelligence and political dimensions at various technical, tactical, operational and strategic levels, and explained the effects of each of them relating to the security of the Islamic Republic of Iran.پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب تحول در منطقۀ غرب آسیا شد و معادلات نظام بینالملل را از هم گسست. از مهمترین پیامدهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مقابله با غرب و تقابل با رژیم صهیونیستی بوده است؛ لذا بعد از آن اسلام برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی محور مقاومت با رهبری و نقش محوری ایران شکل گرفت. پژوهش حاضر به شناسایی ابعاد و مؤلفههای حمایت از نهضتهای آزادیبخش اسلامی و محور مقاومت پرداخته و تأثیر آن را بر امنیت جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی است که بهروش توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی صورت گرفته است و برای گردآوری دادهها نیز از روش کتابخانهای و توزیع پرسشنامه بین خبرگان و اساتید این حوزه استفاده شده که بهوسیلۀ نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی (ص)، محکمات قانون اساسی، منافع امنیت ملی و انتظارات و راهبردهای امامین انقلاب، دفاع از حقوق همۀ مسلمانان را با حمایت معنوی و مادی از محور مقاومت و نهضتهای آزادیبخش بر عهده دارد؛ و درنهایت با ارائۀ مدل مفهومی، ابعاد و مؤلفههای حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت را در ابعاد فرهنگی ـ عقیدتی، امداد و بهداشت، اقتصادی و سیاسی در سطوح مختلف تکنیکی، تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی تبیین و تأثیر هرکدام بر امنیت جمهوری اسلامی ایران را بیان کرده است.https://ps.ihu.ac.ir/article_205674_fd83ae67d108c8d7f04c27bd2e6a9c61.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857134820201022The Influence of American Think Tanks on Trump Administration's Foreign Policy against the Regional Presence of Iranتأثیر اندیشکده های امریکایی بر سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال حضور منطقه ای ایران105137205675FAسید حامدموسویاستادیار رشتۀ مطالعات منطقهای دانشگاه تهران، تهران، ایرانسلمانرضوینویسندۀ مسئول: دانشجوی دکتری مطالعات امریکاJournal Article20200521Think tanks are known as the fourth force besides the media in America. Containing elites and knowledgeable experts in policy-making, with the increasing influence that they impose on the policy making, especially that of foreign policy, these think tanks are regarded as influential variables in this field. They have changed the decision-making of this government. One of the areas of interest and priority for these think tanks in America, during the past decades, has been the foreign policy of the West Asia, where various events such as the Islamic Revolution of Iran, the establishment of the Resistance Front, and strengthening of combative groups against the Zionist regime have taken place,. Iranian regional policy, or as they call it regional influence, is now being considered by American think tanks, and they are trying to control and limit it by resorting to various solutions. Hence, the main question of this research is: “What kind of policies have American think tanks proposed against the regional roles of Iran, and how have they affected the foreign policy of this country?” The proposed hypothesis suggests that while a number of American think tanks advocate a policy of engagement with Iran in relation to Iran's regional activities, they are also following a policy of control in this regard. Furthermore, the policy of overturning Iranian regime has also been supported by some members of American think tanks. This descriptive-analytical research has used library studies for data collection.اندیشکدهها در امریکا در کنار رسانهها به قوۀ چهارم معروف هستند. این اندیشکدهها با برخورداری از کارشناسانی نخبه و صاحبتجربه در امور سیاستگذاری، با نفوذ و تأثیر فزایندهای که بر تعیین دستورکار سیاستها، بهویژه سیاست خارجی دارند، به یکی از متغیرهای تأثیرگذار در تصمیمگیری این دولت تبدیل شدهاند. یکی از حوزههای موردعلاقه این اندیشکدهها، سیاست خارجی غربآسیای امریکا است که طی چند دهۀ گذشته و با وقوع تحولاتی چون انقلاب اسلامی ایران، شکلگیری جبهۀ مقاومت و تقویت گروههای مبارز در مقابل رژیم صهیونیستی، از اولویت بالایی برخوردار شدهاند. سیاستهای منطقهای یا بهتعبیر این اندیشکدهها، نفوذ منطقهای ایران در حال حاضر به مسئلهای تبدیل شده که اندیشکدههای امریکایی با ارائۀ راهکارهای گوناگون درصدد کنترل و محدودسازی آن هستند؛ به این ترتیب، سؤال اصلی مقاله عبارت است از: اندیشکدههای امریکایی چه سیاستهایی را در قبال نقش منطقهای ایران پیشنهاد نمودهاند و چه تأثیری بر سیاست خارجی این کشور داشتهاند؟ و فرضیۀ پیشنهادی این است در حالی که تعدادی از اندیشکدههای امریکایی در قبال فعالیتهای منطقهای ایران سیاست تعامل با ایران را پیشنهاد میکنند، اما عمدتاً خواهان اتخاذ سیاست مهار بودهاند؛ ضمن اینکه سیاست تغییر رژیم ایران نیز در میان برخی از نویسندگان اندیشکدههای امریکایی طرفدارانی دارد. پژوهش حاضر بهروش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای انجام شده است.https://ps.ihu.ac.ir/article_205675_0388018aa6e5b4bb360da777e4a462c8.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857134820201022The International Responsibility of America for the Assassination of Martyr Ghasem Soleimani, and I.R.I Potential Rights for Judicial Prosecutionمسئولیت بینالمللی امریکا در قبال ترور شهید قاسم سلیمانی و ظرفیت های حقوقی پیگیری قضایی جمهوری اسلامی ایران139161205676FAوحیددهنویدانشجوی دکتری حقوق بینالملل عمومی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانمصطفیتقی زاده انصارینویسندۀ مسئول: استادیار حقوق بینالملل، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانفتح اللهرحیمیاستادیار حقوق بین الملل ، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران0009-0003-4731-6029Journal Article20200531Commander Qassem Soleimani was assassinated in a US drone strike on Baghdad airport on the morning of Friday, January 4, 2010. Abu Mahdi al-Mohandes, a commander of the Iraqi al-Hashd al-Sh’abi militia group, was also assassinated in the attack together with 10 others. The US Department of Defense announced that the order for the airstrike was issued by President Donald Trump, the Commander-in-Chief of the Armed Forces. Due to various internal and global consequences of this event, it can be analyzed in terms of international standards. Interviewing prominent professors of Iranian international law, this study aims at finding out whether the United States is internationally responsible according to international responsibilities of states adopted in 2001 by the International Law Commission, or not. Second, the research tries to find out how Iran can validate its right to file a lawsuit? The research hypothesis indicates that America’s offensive action is condemned according to Article 2 of international responsibility laws. Iran can refer to some international and domestic judicial bodies to file a lawsuit. If this does not end in the realization of Iran’s right, Iran can seek out its right by appealing to the self-help doctrine.سردار قاسم سلیمانی در حملۀ پهباد امریکایی به فرودگاه بغداد در بامداد جمعۀ ۱۳ دی ۱۳۹۸ ترور شد. در این حمله ابومهدی المهندس از فرماندهان گروه شبهنظامی عراقی حشدالشعبی بههمراه ۱۰ تن دیگر به شهادت رسیدند. وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که دستور این حملۀ هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرماندۀ کل قوای این کشور صادر کرده است. این موضوع بهدلیل پیامدهای مختلف داخلی و جهانی از لحاظ موازین بینالمللی قابل تحلیلوبررسی است. در این مقاله نویسنده با انجام مصاحبه با اساتید مطرح حقوق بینالملل ایران، سعی در تبیین این مسئله داشته است که اولاً: امریکا مطابق پیشنویس مسئولیت بینالمللی دولتها مصوب 2001 کمیسیون حقوق بینالملل، دارای مسئولیت بینالمللی است یا خیر. ثانیاً: اینکه ج.ا.ایران از چه طرقی میتواند به احقاق حق و اقامۀ دعوی حقوقی بپردازد. فرضیۀ پژوهش نشان میدهد که عناصر فعل متخلفانۀ امریکا وفق مادۀ 2 پیشنویس مزبور قابل احراز و مسئولیت بینالمللی متوجه این کشور است و ج.ا.ایران میتواند جهت اقامۀ دعوی به برخی مراجع بینالمللی و داخلی مراجعه نماید و در مواردی که حصول نتیجه از طریق مراجع ذیصلاح مقدور نباشد، میتوان با توسل به دکترین خودیاری، احقاق حق نماید.https://ps.ihu.ac.ir/article_205676_083f08723cbfaa5ccfe8e0c4134bca77.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857134820201022Diplomacy of Movements and the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran: Roadmap and Forthcoming Problemsدیپلماسی نهضتی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ نقشۀ راه و مسائل پیش رو163202205677FAروح الهقادری کنگاوریمقاومتپژوه و دانشیار روابط بینالملل دانشگاه جامع امام حسین(ع)Journal Article20200707The foreign policy of the Islamic Republic of Iran has played a great role in shaping the country's foreign and international relations regarding the diplomacy of movements since the early days of the victory of the Islamic Revolution. Notifying such a role in the Iranian constitution gradually led to the establishment of governmental entities such as the Quds Force of the Islamic Revolutionary Guard Corps, whose main mission is to support the liberation movements and pro-resistance governments all around the world. This important role can be fulfilled in an interaction and cooperation with other formal and legal structures of the country. However, after four decades of the formation of the Islamic Republic and in the early years of the second step of the revolution, it seems that this goal has not been the subject of serious research and scientific measures properly. Moreover, the roadmap has not been designed yet due to the problem which have appeared. The main purpose of this research is to study and analyze this problem and to explain the conceptual and theoretical framework of resistance and its strong status in the constitution, and to investigate the relationship between diplomacy of movements and foreign policy. Moreover, this research is intended to assess the application of the diplomacy of movements in the field of foreign policy in the proposed roadmap framework. The qualitative research follows descriptive-explanatory method. Library, internet, documentary and field studies are used for data collection. Content analysis and measuring the validity are employed for data analysis. The results revealed that movement diplomacy in line with the value system and national interests of the Islamic Republic of Iran is pursuing the establishment of an axis of resistance at the regional and international level through localization of resistance. This is performed and managed in a proposed roadmap consisting of a six-stage format including the creation of discourses, networks, procedures, movements, systems, and civilization. Of course, the realization of the roadmap requires paying attention to the issues and challenges facing the diplomacy of movements, which will be discussed in the final part of this essay.دیپلماسی نهضتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در شکلگیری روابط خارجی و بینالمللی کشور ایفا نموده است. چنین نقشی در بستر قانون اساسی بهتدریج منجر به تشکیل ساختارهای حاکمیتی چون نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردید که مأموریت اصلی و اساسی آن پُشتیبانی و حمایت از نهضتهای آزادیبخش و دولتهای حامی مقاومت در سراسر جهان است؛ که این مهم در تعامل و همکاری با سایر ساختارهای رسمی و قانونی نظام تعیّن پیدا میکند. با این وجود به نظر میرسد این موضوع پس از چهار دهه از تشکیل نظام جمهوری اسلامی و در آغازین سالهای گام دوم انقلاب آنچنان که بایدوشاید مورد ساخت پژوهشی و پرداخت علمی قرار نگرفته و از طرفی نقشۀ راه آن با توجه به مسائل و مشکلات پیش رو طراحی و تدوین نشده است. هدف اصلی این مقاله، بررسی و تحلیل همین موضوع است که تلاش میکند ضمن تبیین چهارچوب مفهومی و نظری مقاومت و جایگاه محکم آن در قانون اساسی، نسبت دیپلماسی نهضتی و سیاست خارجی را مورد واکاوی قرار داده و در نهایت مسائل پیش روی کاربست دیپلماسی نهضتی در عرصۀ سیاست خارجی را در چهارچوب نقشۀ راه پیشنهادی مورد ارزیابی قرار دهد. روش پژوهش بهلحاظ نوع تحقیق، توصیفی ـ تبیینی و بهلحاظ روششناسی تحقیق بر مبنای نوع دادهها، روش کیفی است. روش گردآوری دادهها نیز کتابخانهای، اینترنتی، اسنادی و مطالعات میدانی بوده و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز تحلیل محتوا و روایی میباشد. نتیجۀ نهایی تحقیق این است که دیپلماسی نهضتی در راستای نظام ارزشی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بهدنبال تشکیل محور مقاومت در سطح منطقهای و بینالمللی از طریق بومیسازی مقاومت بوده و این مهم در یک نقشۀ راه پیشنهادی ششمرحلهای یعنی گفتمانسازی، شبکهسازی، جریانسازی، جنبشسازی، نظامسازی و در نهایت تمدنسازی مدیریت و اجرا میگردد. البته تحقق نقشۀ راه مستلزم توجه به مسائل و چالشهای پیش روی دیپلماسی نهضتی است که در بخش پایانی مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.https://ps.ihu.ac.ir/article_205677_573c67fa3651dfa2fdb651848c9e2312.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857134820201022The Defensive Diplomacy Model of the Islamic Republic of Iran for Making Security and Deepening the Islamic Revolutionالگوی دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران در راستای امنیتزایی و عمقبخشی انقلاب اسلامی203248205678FAسیروسحاجی زادهدکتری مطالعات منطقهای دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانJournal Article20200503This research is aimed at designing the model of defense diplomacy of the Islamic Republic of Iran for creating security and deepening the Islamic Revolution. The statistical population of this study included three groups containing scientific experts of university professors, staff managers of the armed forces and specialists from the Ministry of Defense and the Ministry of Foreign Affairs. The sample was selected on the basis of targeted sampling method. The sample included 18 people including 6 scientific experts, 6 staff commanders, and 6 experts in political and defensive affairs. The data were collected by both library method, for studying research literature and background, and field method, for gathering sample group’s opinions. Data collection tools contained note taking in the library method, and in-depth interviews in the field study. Content analysis was used to analyze the data. The results showed that this model comprised three dimensions at national, regional and international levels. The national dimension contained 8 components including strengthening and developing defense capabilities and preparedness, converting threats into opportunities, diversifying approaches and instruments of defense diplomacy, facilitating security perceptions and strategic defense imaginations, strengthening unity and empathy, developing dynamicity and agility for the Ministry of Defense in the structural and administrative areas, professional and spiritual empowerment of the Armed Forces personnel, and aligning the foreign policy of the Islamic Republic of Iran with defense diplomacy . The regional dimension contained 8 components including enhancing coordination with the armies of the aligned countries, making use of the teachings of Islam and the revolution in defensive relationships and interactions, making an attempt to manage regional crises, physical and spiritual support for the Islamic Awakening movements, strengthening unity among Islamic countries, having defense in strategic depth, trying to protect resistance groups against influence and having futurist defense. The international dimension covered seven components including developing international defense cooperation, managing international crises, strategic multilateralism, fighting against dominating systems, control of conflict through defensive consultation, use of public diplomacy for the purpose of legitimizing defensive diplomacy and seeking global positions.این مقاله، بهمنظور طراحی الگوی دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به امنیتزایی و عمقبخشی انقلاب اسلامی نگارش شده است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل سه طیف، خبرگان علمی «اساتید دانشگاه»، مدیران ستادی نیروهای مسلح و کارشناسان وزارتخانههای دفاع و امور خارجه بود. روش نمونهگیری بر اساس نمونهگیری هدفمند است. حجم نمونۀ نیز از 18 نفر شامل: 6 نفر خبرۀ علمی، 6 نفر از فرماندهان ستادی و 6 نفر از کارشناسان خبرۀ امور سیاسی و دفاعی است. برای گردآوری دادهها، از هردو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد، به این ترتیب که از روش کتابخانهای برای بررسی ادبیات تحقیق و از روش میدانی برای گردآوری نظر اعضای نمونه استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در روش کتابخانهای، فیش و در روش میدانی مصاحبۀ عمیق بود. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که این الگو شامل سه بعد ملی، منطقهای و بینالمللی است. بعد ملی دارای هشت مؤلفه شامل: «تقویت و توسعۀ توان و آمادگیهای دفاعی، تبدیل تهدیدها به فرصتها، متنوعسازی رویکردها و ابزارهای دیپلماسی دفاعی، تولید ادراک امنیتی و تصویرسازی راهبردی دفاعی، تقویت اتحاد و همدلی، تحرکبخشی و چابکسازی وزارت دفاع در حوزههای ساختاری و اجرایی، توانمندسازی حرفهای و معنوی کارکنان نیروهای مسلح و همسوسازی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی دفاعی»، بعد منطقهای دارای هشت مؤلفه شامل: «تقویت همگرایی با ارتش کشورهای همسو، بهرهگیری از آموزههای اسلام و انقلاب در مناسبات و تعاملات دفاعی، اهتمام برای مدیریت بحرانهای منطقهای، حمایت مادی و معنوی از جریان بیداری اسلامی، تقویت انسجام بین کشورهای اسلامی و مسلمان، دفاع در عمق راهبردی، تلاش در جهت مصونسازی گروههای مقاومت در برابر پدیدۀ نفوذ و دفاع آیندهنگر» بعد بینالمللی دارای هفت مؤلفه شامل: «توسعۀ همکاریهای دفاعی بینالمللی، مدیریت بحرانهای بینالمللی، چندجانبهگرایی راهبردی، مقابله با نظام سلطه، کنترل مناقشه از طریق رایزنی دفاعی، بهکارگیری دیپلماسی عمومی بهمنظور مشروعیتبخشی به اقدامات دیپلماسی دفاعی و جایگاهیابی جهانی» است.https://ps.ihu.ac.ir/article_205678_e36d754b3e41ffcb12c5a73c9c296d39.pdf