دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857114020181122The Consultant Rol of Islamic Republic of Iran in Securing Regional Securityنقش مستشاری جمهوری اسلامیایران در تأمین امنیت منطقهای537204597FAروح الهقادری کنگاوریمقاومتپژوه و استادیار روابط بینالملل دانشگاه جامع امام حسین(ع)Journal Article20181219Researches on resistance and movement studies are the most important, though neglected, research fields closely interwoven with three categories of survival, security and development. Resistance is the borderline between righteousness and evilness, which confronts equally the two problems of humanity, “Islamophobia”, in the form of atheism, and “extremism” under the guise of Takfir. Hence, the Islamic Republic of Iran, on the basis of the rules of its constitution and the high ideals of the Islamic Revolution, has certified protecting the liberation movements and their supportive governments as its fundamental goals. Accordingly, fighting against the usurper Zionist regime and its allied states in the region seems to be the natural and logical outcome of Iran’s strategic policy. Emphasizing on the necessity of pursuing and maintaining the support of the axis of resistance and confronting the dominating system, especially in the security environment round the Islamic Republic of Iran, according to the strategic logic of regional presence and its implications, this research argues that the IRGC, as the protector of the achievement of the Islamic Revolution, plays a decisive role in preserving the national security of the Islamic Republic of Iran. The attendance of the faithful and Jihadist forces of the Quds Force and the defenders of the shrine (Modafean Haram), has promoted Iran's regional status from a regional power to a regional dominant actor. This research mainly hypothesize that the security-oriented foreign policy is a natural outcome of foreign interventions and internationalization of security in Southwest Asia. In such a situation, the country's security and defense forces are the main drivers and providers of national security in line with maintaining territorial integrity and national development and prosperity because any type of progress fosters through security. Certainly, the country's diplomatic entity can never influence significant diplomatic and negotiating power in dealing with the western and eastern parties without the attendance and influence of the IRGC regional forces. More precisely, war and use of force cannot be necessarily prevented by diplomacy and negotiation; rather, they entail the attendance of regional corps and, of course, the strengthening of defense and missile deterrence along with “the presence of people”. This is impossible without proposing “forward defense” policy, and upholding the “axis of resistance” aiming at progressing “strategic depth” of the Islamic Revolution. The theoretical framework of this research includes “liberating theology”, “post-colonial theory”, “ontological security”, “balance of threat”, and “resistance theory”. This is a descriptive-analytical research based on documentary, library, internet and analytical study, as well as the researcher’s own analysis of the critical region of the Southwest Asia.مقاومتپژوهی و مطالعات نهضتی، مظلومترین و مهمترین حوزه پژوهشی است که با سه مقوله بقا، امنیت و توسعه ارتباط درهمتنیده و تنگاتنگی پیدا میکند. مقاومت مرز میان حق و باطل است که با دو معضل بشریت یعنی اسلامهراسی در قالب «الحاد» و افراطگرایی در پوشش «تکفیر» به یک میزان مبارزه و مقاتله مینماید. لذا جمهوری اسلامیایران در چارچوب قانون اساسی و آرمانهای بلند و متعالی انقلاب اسلامی، حمایت از نهضتهای آزادیبخش و دولتهای حامی مقاومت را یکی از اهداف اصولی و بنیادی خود تعریف نموده است. برایناساس، ضدیت و تقابل با رژیم غاصب صهیونیستی و دولتهای وابسته در منطقه یکی از آثار و پیامدهای طبیعی و منطقی سیاست راهبردی مذکور است. این مقاله باتأکیدبر ضرورت تداوم و استمرار حمایت از محور مقاومت و تقابل با نظام سلطه بهخصوص در محیط امنیتی پیرامون جمهوری اسلامیایران، در چارچوب منطق راهبردی حضور منطقهای و آثار این حضور، استدلال میکند که سپاه پاسداران بهعنوان حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، نقشی تعیینکننده در تأمین امنیت ملی جمهوری اسلامیایران ایفا میکند و این موضوع بهدلیل حضور نیروهای ایمانی و جهادی نیروی قدس سپاه و مدافعان حرم، جایگاه و رتبه منطقهای ایران را از یک قدرت منطقهای به جایگاه بازیگر مسلم و مسلط منطقهای مبدل ساخته است. فرضیه اصلی مقاله این است که سیاست خارجی امنیتمحور، محصول طبیعی مداخله بیگانگان و بینالمللیشدن امنیت در جنوب غرب آسیاست و در چنین فضایی، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، پیشران و تولیدکننده اصلی امنیت ملی جهت حفظ تمامیت ارضی و زمینهساز توسعه و رفاه ملی میباشند؛ چراکه توسعه با هر روایت و قرائتی از مسیر امنیت میگذرد طبعاً دستگاه دیپلماسی کشور نیز بدون پشتوانه حضور مستشاری سپاه، توان مذاکراتی و دیپلماتیک قابلتوجهی در تعامل با طرفین غربی و شرقی نخواهند داشت. بهعبارتدقیقتر، جنگ و توسل به زور را نه لزوماً با دیپلماسی و مذاکره که با «حضور مردم» و نقش منطقهای سپاه و البته تقویت توان بازدارندگی دفاعی میتوان از کشور دور ساخت و این مهم جز با کاربست سیاست «دفاع رو به جلو» و تقویت «محور مقاومت» با هدف توسعه «عمق راهبردی (استراتژیک)» انقلاب اسلامی غیرممکن بهنظر میرسد. چارچوب نظری این تحقیق، «الهیات رهاییبخش»، «نظریه پسااستعماری»، «امنیت هستیشناختی»، «موازنه تهدید» و «نظریه مقاومت» خواهد بود و روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی مبتنیبر بررسی اسنادی، کتابخانهای، اینترنتی و برداشت تحلیلی نویسنده از متن تحولات منطقه بحرانخیز جنوب غرب آسیاست.https://ps.ihu.ac.ir/article_204597_8a501f794910ebe198ff156925d95e8d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857114020181122Iran-America Confrontation: Strategies and Tacticsمواجهه ایران و امریکا؛ راهبردها و تاکتیکها (راهکنش ها)3969204592FAفرشادرومینویسنده مسئول: استادیار روابط بینالملل دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-5849-2373احسانکاظمیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20181018Through a revolutionary culture, the Islamic Republic of Iran, as a genuine revisionist power, has eliminated the arrogant attendance of the US in the domain of Iranian politics since 1979, and has challenged regional and international issues. In response to this revolutionary attitude, various American governments have resorted to the policy of undermining and overthrowing Iranian political system. Following the nuclear deal between Iran and world powers, this idea emerged that the relation between the two countries cooperation in other areas would improve. However, with the advent of Trump administration and his pulling out of Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), tensions between the two countries have augmented and Washington is trying to force Tehran to give up. Hence, the main question of this research is: “What are the components and characteristics of the US strategies against the Islamic Republic of Iran, and what strategies should be selected by Iran to stand against them?” This research hypothesizes that America tries to destabilize and overthrow Iran at both internal and external levels through a political war. At the internal level, America makes use of illegitimating Iran’s political power by public dissatisfaction. The United States seeks to destabilize Iran's geopolitical and geo-strategic credibility in the region. The best solution for addressing this challenge is due to reinforcing the internal components of power, that is, its efficiency or the secondary legitimacy of the system.” The theoretical framework of the research contains the theory of political warfare, the theory of soft warfare, and Habermas’s public sphere. This is a descriptive-analytical research which employs library and documentary methods for data collection. The results indicates that the United States is in trying to exerting maximum pressure for overthrowing the Iranian political system by internal devastation and external decrease of its regional influence. Therefore, we can conclude that threats against Iran's political stability are serious, and that the efficiency and legitimacy of the system need to be strengthened to neutralize it. Furthermore, the researchers have employed scenario writing to test the impact of the independent variable (techniques of overthrowing) on the dependent variable (the future of the political system). <br />The authors also use scenario method to test the effect of independent variable (subversion tactics) on the dependent variable (the future of the political system). Research findings suggest that the United States is seeking to destabilize the Iranian government and the elimination of Iran's regional influence.جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ انقلابی خود از سال 1357 در قامت یک قدرت سالم تجدیدنظرطلب، حضور مستکبرانة امریکا را از سپهر سیاست خود حذف نمود و در مسائل منطقهای و بینالمللی بهچالش کشاند. در واکنش به این رویکرد انقلابی، سیاست تضعیف و براندازی نظام سیاسی ایران در دستور کار دولتهای مختلف امریکا قرار گرفت. بهدنبال توافق اتمی بین ایران و قدرتهای جهانی این ظن پدید آمد که روابط دو کشور رو به بهبودی گذاشته و زمینه همکاری در دیگر عرصهها فراهم خواهد شد، اما با خروج دولت ترامپ از برجام دوباره شاهد بالاگرفتن تنشها میان دو کشور بوده و واشنگتن میکوشد مقامات تهران را به تسلیم وادارد. درهمینراستا پرسش مقاله حاضر این است که «راهبردها و راهکنشهای امریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران از چه مؤلفهها و شاخصهایی برخوردار است» و راهکارهای مقابله با آنها کدام است؟ فرضیه مقاله، اینگونه تدوین یافته است که «امریکا در چارچوب یک جنگ سیاسی، پروژه بیثباتسازی و فروپاشی ایران را در دو سطح داخلی و خارجی دنبال میکند؛ در سطح داخلی حقانیتزدایی و ایجاد خدشه در مشروعیت نظام سیاسی ایران ازطریق ایجاد نارضایتی عمومی، محور اصلی تلاشهای دولت امریکا است و در سطح خارجی، امریکا درپی حذف اعتبار ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران در منطقه است. راهکار اساسی برای مقابله با این چالش، تقویت مؤلفههای درونی قدرت ازجمله کارآمدی یا همان مشروعیت ثانویه نظام است.» چارچوب نظری پژوهش، تلفیقی از «نظریه جنگ سیاسی»، «نظریه قدرت نرم» و «نظریه حوزه عمومی هابرماس» است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها کتابخانهای و اسنادی است. براساس یافتههای تحقیق، امریکا درراستای فشار حداکثری با هدف براندازی، بهدنبال تهیسازی قدرت نظام سیاسی ایران از درون و دفع نفوذ منطقهای تهران است. ازاینرو، میتوان اینگونه برداشت کرد که تهدیداتِ متوجه ثبات سیاسی ایران جدی بوده و برای خنثیسازی آنها باید ملاکهای کارآمدی و مشروعیت نظام تقویت شود. درضمن، نگارندگان از روش سناریونویسی بهمنظور آزمون تأثیر متغیر مستقل (راهکنشهای براندازی) بر متغیر وابسته (آینده نظام سیاسی) بهره بردهاند.https://ps.ihu.ac.ir/article_204592_350cd821a2c0047b6dfa28fbdb8f5c0d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857114020181122The Role of the Saudi Lobbying in America in the Process of Changing Iran's Nuclear Program into a Security Issueنقش لابی سعودی در امریکا در روند امنیتی سازی برنامه هستهای ایران71106204595FAرضاسیمبرنویسنده مسئول: استاد تمام، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانسعیدپیرمحمدیدانشجوی دکترای روابط بین الملل، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانکامرانلطفیدانشجوی دکترای علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20190122Political and security tensions have augmented significantly between Saudi Arabia and the Islamic Republic of Iran in recent years. Signs of such tensions can be observed regarding the deepening of differences and challenges in various issues in the relationship between the two countries. Part of the ongoing campaign against Iran's nuclear program having been pursued by the Saudi lobby in the United States can be understood in this relation. Employing the theoretical statements of Copenhagen Security School, this research attempts to investigate the role of the Saudi lobby in the process of changing Iran's nuclear program into a security challenge. The main question of the research is: “How can we analyze the role of Saudi lobbying towards the process of Iran's nuclear negotiations with 5 + 1 group?” In response, this hypothesis is investigated: “Saudi Arabia, using its lobbying capacity in the United States, has played an effective role in overstating the security label of Iran's nuclear program and, by doing this, it has tried to prevent configuration, establishment, and implementation of JCPOA. A descriptive-analytic method has been employed for hypothesis testing and data collection has been conducted through library method.در سالهای اخیر تنشهای سیاسی و امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران بهمیزان قابلملاحظهای افزایش یافته است. نشانههای چنین وضعیتی را میتوان در ارتباط با تسرییافتن اختلافات و چالشها به حوزههای موضوعی متعدد در روابط میان دو کشور مورد توجه قرار داد. درهمینراستا، بخشی از جریانسازی علیه برنامه هستهای ایران بهوسیلة لابی سعودی در امریکا تعقیب و سازماندهی شده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با بهرهگیری از گزارههای نظری مکتب امنیتی کپنهاگ به بررسی و واکاوی نقش لابی سعودی در روند امنیتیسازی برنامه هستهای ایران پرداخته شود. درهمینزمینه، پرسش اصلی مقاله حاضر این است که: نقش لابی سعودی در قبال فرایند مذاکرات هستهای ایران و نتایج آن با گروه 1+5 را چگونه میتوان ارزیابی نمود؟ در پاسخ، این فرضیه به سنجش گذاشته میشود که: عربستان سعودی با بهرهگیری از ظرفیت لابیگری امریکا نقش مؤثری را در برساختگی بار امنیتی برنامه هستهای ایران داشته و از این طریق تلاش کرده است تا مانع از تدوین، انعقاد و اجرای برجام شود. روش سنجش فرضیه در این مقاله، تحلیلی ـ توصیفی و ابزارگردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای است.https://ps.ihu.ac.ir/article_204595_b6b4af8f2b769a72a8eacf1955968371.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857114020181122A Thematic Analysis of the Intercultural Compatibility Process of the Afghan Immigrants on National Security Improvement Regarding the Establishment of United Ummahتحلیل مضمونِ فرایند سازگاری میانفرهنگی مهاجرینِ افغانستانی بر ارتقای امنیت ملی درراستای تشکیل امتواحده107132204593FAنسرینقلانیدانشجوی دکتری، گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، دهاقان، ایراناسماعیلجهانبخشنویسنده مسئول: استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، دهاقان، ایراناصغرمحمدیاستادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، دهاقان، ایرانJournal Article20181210Given the significance and high position of Iran in the region, and the key role that Afghan immigrants play in maintaining internal unity and consistency of national security, an assessment of the intercultural adaptation process in the process of national security seems necessary. Afghan immigrants in Iran try to preserve Iran's national security through the intercultural adaptation process that they have grown up with. This research is intended to identify the process through which Afghan immigrants preserve Iran's national security, and, together with Iran, have created a united Ummah, and have hastened the process of exporting the Islamic Revolution. So, this research is aimed at developing a model of the themes related to intercultural compatibility process of national security from the view of Afghan immigrants in Iran (case study: Isfahan). This study is conducted through qualitative method and its data collection is performed through in-depth semi-structured interviews. The data is analyzed by thematic analysis method. Employing purposeful sampling and relying on entry and exit criteria, the researchers selected 14 Afghan immigrants, 28 to 58 years old, and interviewed them in 2017-2018 by semi-structured interviews. The themes network was designed after three coding stages, basic themes, organizing themes and inclusive themes, of the content of the interviews. The results illustrated the process of intercultural adaptation in the homogeneity with Iranians, cultural adoption, internalizing the Iranian rules, enhancing religious adoption, developing shared cultural interests, identity development and its impact on the institutionalization of the security functions for Iran, seeking balance and quality for security.باتوجهبه اهمیت و موقعیت ایران در منطقه و نقشی کلیدی که مهاجرین افغانستانی در حفظ همبستگی و انسجام داخلی و تداوم امنیت ملی ایران ایفا میکنند، بررسی فرایند سازگاری میانفرهنگی این گروه درحفظ امنیت ملی ضروری بهنظر میرسد. ازآنجاکه مهاجرین افغانستانی در ایران هریک نسبت به فرایند سازگاری میانفرهنگیای که با آن بزرگ شدهاند، درصدد حفظ امنیت ملی ایران هستند، لذا مقالۀ حاضر تلاش کرده است تا به شناخت فرایندی بپردازد که بهواسطۀ آن مهاجرین افغانستانی برای"حفظ امنیت ملی ایران" تلاش کردهاند و با همراهی ایران، سبب شکلگیری یک امت واحده شده و فرایند صدور انقلاب را تسریع بخشیدهاند. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی مضامین مرتبط با "فرایند سازگاری میانفرهنگی بر حفظ امنیت ملی" از دیدگاه مهاجرین افغانستانی در ایران (منطقۀ موردبررسی: شهر اصفهان) است. رویکرد این پژوهش مبتنیبر روششناسیِ کیفی و جمعآوری اطلاعات ازطریق مصاحبۀ عمیق نیمهساختیافته و تجزیهوتحلیل آنها براساس تحلیل مضمون، صورت گرفته است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و براساس ملاکهای ورود و خروج در این پژوهش، 14 نفر از مهاجرین افغانستانی 58 تا 28 سال، تاحداشباع، انتخاب و در سال 1397 ـ 1396 مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتهاند. از محتوای مصاحبهها طی سه مرحله کدگذاری (مضامین پایه، مضامین سازماندهنده و مضامین فراگیر)، شبکۀ مضامین، استخراج شده است که بیانگر فرایند سازگاری میانفرهنگی درقالب احساس ایرانیبودن، خوگیری فرهنگی، درونیشدن قواعد ایران، تقویت همسویی دینی، عُلقههای فرهنگی مشترک، مسیریابی هویتی و تأثیر آن بر نهادینهسازی عملکرد امنیتی برای ایران، تعادلطلبی و کیفیسازی امنیت است.https://ps.ihu.ac.ir/article_204593_15312bb1e8cdf697f73a704c548fe17e.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857114020181122The Socio-Political Security Vulnerabilities of Iraqآسیبپذیریهای امنیتی عراق در حوزه سیاسی ـ اجتماعی133154204596FAاحمدزارعاندانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی0000-0001-6832-5248سعیدمعدنینویسنده مسئول: استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیمحمدباقرتاجالدیناستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20190126The young Iraqi government, which is the outcome of the post-2003 state-building process, has always been affected by a number of structural and institutional problems in the social and political fields and has encountered numerous security crises. Employing an explanatory-analytical method and relying on data collected through interviews and documentary studies, this research is intended to answer the question of what the Iraqi security and political-social vulnerabilities are. The social gaps in Iraq, as well as its political-legal system, have resulted in security crises. The erupted social gaps in Iraq have increased social divergence and have prevented the development of national identity as a prerequisite of the establishment of a national government. Furthermore, the associative democracy that has been traditionally imposed on the Iraqi political structure has resulted in deeper social gaps while creating a crisis of inefficiency and illegitimacy.دولت نوپای عراق که نتیجه روند دولتسازی در سالهای پس از 2003 میباشد، بهدلیل وجود برخی مشکلات ساختاری و نهادی در حوزه اجتماعی و سیاسی، همواره درمعرض آسیب قرار داشته و با بحرانهای امنیتی متعددی مواجه بوده است. این مقاله با استفاده از روش تبیینی ـ تحلیلی و با اتکا به دادههایی که ازطریق مصاحبه و مطالعه اسنادی گردآوری شده است، بهدنبال پاسخ به این سؤال است که «آسیبپذیریهای امنیتی عراق در حوزه سیاسی ـ اجتماعی کدامند؟» یافتههای پژوهش نشان میدهد در دوره جدید، شکافهای اجتماعی موجود در عراق بههمراه نوع نظام سیاسی ـ حقوقی مستقر در این کشور، باعث بروز بحرانهای امنیتی شده است. شکافهای اجتماعی فعالشده در عراق باعث افزایش واگرایی اجتماعی شده و بهعنوان مانعی در برابر شکلگیری هویت ملی بهعنوان پیششرط تشکیل دولت ملی عمل کردهاند. همچنین الگوی دموکراسی انجمنی که بهصورت عرفی بر ساختار سیاسی عراق تحمیل شده، ضمن ایجاد بحران ناکارآمدی و بحران مشروعیت، باعث تقویت و تشدید شکافهای اجتماعی شده است.https://ps.ihu.ac.ir/article_204596_334d68b08657fbb84f1f499523edc405.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفصلنامه آفاق امنیت2538-1857114020181122Behaviorology of Saudi Arabia in the Syrian Crisis on the Basis of the Balance of Power Theoryرفتارشناسی عربستان سعودی درقبال بحران سوریه در پرتو نظریه موازنه قدرت155178204594FAمهدیهمعدن نژاددانشجوی دکتری مطالعات منطقهای گرایش خاورمیانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0009-0009-7846-1687Journal Article20190121Syria is a geopolitically significant country in the West Asian region, regarded as a means of changing the balance of power by competing parties in the region. The intervention of regional actors in the recent Syrian crisis can also be explained in terms of their efforts to change the balance of power in their favor. Saudi Arabia was among the active countries in the Syrian crisis in the beginning but gradually changed its policies towards this crisis due to the internal and external factors. This descriptive-analytical research is aimed at identifying Saudi Arabia's behavior towards the Syrian crisis in terms of the theory of balance of power. The findings of this research reveal that Riyadh's behavior towards the Syrian crisis can be categorized in five stages including crisis management aimed at changing Damascus’ behavior, active diplomacy against Damascus, direct military, financial and political support to the oppositions, putting an end to supporting ISIS and confronting Assad, and finally, accepting Assad's survival in power without Iranian attendance. This research explores the feasibility of the final Saudi Arabia policy of Assad's survival without Iran's attendance.سوریه کشوری با اهمیت ژئوپولتیک در منطقه غرب آسیاست که همواره ازنظر بلوکهای رقیب در منطقه بهعنوان وزنهای برای تغییر موازنه قدرت محسوب شده است. مداخله کنشگران منطقهای در بحران اخیر سوریه را نیز میتوان در چارچوب تلاش این کشورها برای تغییر موازنه قدرت به نفع خود توضیح داد. عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که از ابتدا در بحران سوریه فعال بود، اما تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی بهتدریج سیاستهای خود درقبال این بحران را تغییر داد. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و در چارچوب نظریه موازنه قدرت، درپی رفتارشناسی عربستان سعودی درقبال بحران سوریه است. یافتههای پژوهش، تغییر رفتار ریاض درقبال بحران سوریه را در پنج مرحله تقسیم میکند که سیری از مدیریت بحران با هدف تغییر رفتار دمشق، دیپلماسی فعال علیه دمشق، حمایت نظامی ـ مالی ـ و سیاسی مستقیم از مخالفان، توقف حمایت از داعش و مقابله با نظام اسد و درنهایت پذیرش بقای اسد در قدرت، اما بدون حضور ایران را پشتسر گذاشته است. مقاله درنهایت به امکانسنجی هدف کنونی مبنیبر پذیرش بقای اسد بدون حضور ایران پرداخته است.https://ps.ihu.ac.ir/article_204594_63e30417cf771d7431bd5c6fcd75e16c.pdf