@article { author = {Kolahchian, Mahmood}, title = {sThe Position of Security Agents in the Security School of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Security Horizons}, volume = {12}, number = {43}, pages = {5-32}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2538-1857}, eissn = {2645-5250}, doi = {}, abstract = {The Islamic Republic of Iran's security school is based on the three criteria of dignity, wisdom and expediency of the system. It consists of five aspects of sustainable security of the Islamic Republic of Iran categorized into two soft and hard dimensions, which result in guaranteeing territorial integrity, establishing and modeling of good governance and social integration in the process of the transformation of nation to Islamic Ummah. In the meantime, the role of security agents (whether formal or informal) in the security school is based on the  strategies of maintaining the status quo, current realities, opportunity-orientation, offensive defense, and deterrence in threat-opportunity exchange and its security management comprises  the basis of this research. The study is aimed at placing security agents in the governance levels and pointing out their missions and duties. This research mainly involves the question of what the positions and functions of security agents are in the security school of the Islamic Republic of Iran. This is qualitative research in terms of methodology which follows documentary method (content analysis) for data collection and expert judgment (Delphi technique) to design the conceptual model of security school of the Islamic Republic of Iran and identify the position of security agents in two formal and informal dimensions. Based on the method of this research, four layers including governance, social security, security system of the state and sustainable security are designed according to which the position of security agents are identified and explained.}, keywords = {security school,sustainable security,security agents,formal and informal agents}, title_fa = {کارگزاران امنیت در مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران مبتنی‌بر معیارهای سه‌گانه عزت، حکمت و مصلحت نظام در برگیرنده محورهای پنج‌گانه امنیت پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران در دو بعد نرم و سخت است که رهاورد آن تضمین تمامیت ارضی، استقرار و الگو‌سازی شیوه حکومت و انسجام اجتماعی در فرایند تبدیل‌سازی ملت به امت اسلامی است. دراین‌میان، نقش کارگزاران امنیت (رسمی ـ غیررسمی) در مکتب امنیتی براساس راهبردهای حفظ وضع موجود، واقعیت‌های موجود، فرصت‌محوری، دفاع تهاجمی و بازدارندگی در معادله‌سازی تهدید ـ فرصت و مدیریت امنیتی آن مبنای این نوشتار خواهد بود. هدف این مقاله، جانمایی کارگزاران امنیت در لایه‏های حاکمیتی و بیان مأموریت‏ها و وظایف آنان است. پرسش اصلی مقاله آن است که: «جایگاه و کارکرد کارگزاران امنیت در مکتب امنیتی جمهوری اسلامی چیست؟» این مقاله ازنظر روشی و به‌لحاظ ماهیت، کیفی است و به‌لحاظ هدف، کاربردی و ازطریق روش گردآوری اسنادی (تحلیل محتوا) و قضاوت خبرگی (فن دلفی) اقدام به استخراج مدل مفهومی مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران و جایگاه کارگزاران در دو بعد (رسمی و غیررسمی) نموده  است. براساس روش بیان‌شده، چهار لایه: حکومت، امنیت اجتماعی، مکتب امنیتی نظام و امنیت پایدار ترسیم و برمبنای آن کارگزاران امنیتی در لایه‌های چهارگانه فوق مشخص و تبیین شده‏اند.}, keywords_fa = {مکتب امنیتی,امنیت پایدار,کارگزاران امنیت,کارگزاران رسمی و غیررسمی}, url = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204965.html}, eprint = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204965_2b26d79d64c0b227971c8a82638ee642.pdf} } @article { author = {Najafi, Sajjad and Khosravi, Alireza}, title = {Elements of Iran's Soft Power and Strategic Depth in Syria and Iraq after the Emergence of ISIS}, journal = {Security Horizons}, volume = {12}, number = {43}, pages = {33-55}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2538-1857}, eissn = {2645-5250}, doi = {}, abstract = {The power and influence of the Islamic Republic of Iran have increased significantly since the victory of the Islamic Revolution through a complementry combination of internal and external factors. Reinforcement of integration and identity self-awareness, Islamic revivalism and awakening, the development of a the discourse of resistance and confrontation with the domination system, and presenting models for multiple Islamic movements can be considered as manifestations of the Islamic Republic of Iran's soft power at the regional level. Syria and Iraq can be introduced as countries where the manifestations of Iran's soft power and soft strategic depth are particularly prominent. Iran's power and influence were not only noticeable in the pre-ISIS period, but can also be observed in the post-ISIS era upwardly. Hence, the main question of this study involves how the explanations of the increase in the soft power and strategic depth of Iran in Syria and Iraq after the emergence of ISIS could have been possible. The findings indicated that the development of soft power and soft strategic depth of the Islamic Republic of Iran in Syria and Iraq after the emergence of ISIS can be attributed to the following factors: promotion and reproduction of resistive culture, giving inspiration and increasing the role of Iran in the policy of Iraqi and Syrian governments, enhancing cultural and economic exchanges and making alliances with regional and trans-regional powers, and strengthening the frontier movements to confront the dominating powers. This is a descriptive-analytical research whose data is collected through library method.}, keywords = {Iran,soft power,ISIS,strategic depth,Iraq,Syria}, title_fa = {مؤلفه‌های افزایش قدرت نرم و عمق راهبردی ایران در سوریه و عراق پس از ظهور داعش}, abstract_fa = {قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی به­واسطة هم­تکمیلی عوامل داخلی و خارجی به میزان قابل‌ملاحظه­ای افزایش یافته است. تقویت انسجام و خودآگاهی هویتی، احیاگرایی و بیداری اسلامی، طرح و بسط گفتمان مقاومت و مقابله‌گرایی با نظام سلطه و الگودهی به جریان­های متعدد اسلامی را می­توان درزمرة جلوه­های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه­ای دانست. سوریه و عراق را می­توان ازجمله عرصه­هایی دانست که جلوه­های قدرت نرم و عمق راهبردی نرم ایران در آنها از برجستگی خاصی برخوردار بوده است. قدرت و نفوذ ایران نه­تنها در دوران قبل از ظهور داعش در این دو کشور محسوس بوده، بلکه روند صعودی افزایش جایگاه نفوذ و قدرت ایران را می­توان به­خوبی در دوران پس از ظهور داعش نیز مورد ملاحظه قرار داد. دراین‌ارتباط، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که افزایش قدرت نرم و عمق راهبردی ایران در سوریه و عراق پس از ظهور داعش در پرتو چه مؤلفه­هایی قابل تبیین است؟ یافته­های مقاله حاکی از آن است که افزایش قدرت نرم و عمق راهبردی نرم جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق پس از ظهور داعش را می­توان در پرتو مؤلفه­هایی چون: تحکیم و بازتولید فرهنگ مقاومت، الهام­بخشی و افزایش نقش ایران در عرصة سیاست و حکومت عراق و سوریه، تقویت تبادلات فرهنگی و اقتصادی و ائتلاف­سازی با قدرت­های منطقه­ای و فرامنطقه­ای و تقویت جبهه مقابله با نظام سلطه مورد ملاحظه قرار داد. مقالة حاضر، توصیفی ـ تحلیلی بوده و اطلاعات موردنیاز هم به روش کتابخانه­ای گردآوری می­شود.}, keywords_fa = {ایران,قدرت نرم,داعش,عمق راهبردی,عراق,سوریه}, url = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204966.html}, eprint = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204966_378cb7338ba290dbcf15f1bb90862e06.pdf} } @article { author = {Kashian, AbdolMohammad}, title = {Economic Diplomacy of the Islamic Republic of Iran under Sanctions:Outsourcing in Resistive Economics Era}, journal = {Security Horizons}, volume = {12}, number = {43}, pages = {57-73}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2538-1857}, eissn = {2645-5250}, doi = {}, abstract = {A significant part of the country's economic diplomacy entails targeting export objectives and providing the necessary diplomatic platforms to support exporting internal products, which play an important role in enhancing the production and economic development of the society. Given the importance of exports in economic flourishing and the significance of economic diplomacy in the development of exports during the sanction situation, this research is intended to addresses the question regarding the countries of the world that provide comparatively the highest advantage in accepting Iranian products. This is a vital issue because policymakers and executives of the country's economic affairs have to prepare the necessary background to direct and encourage producers and exporters by identifying and prioritizing the target countries for Iranian exports, and play their role in the production processes. This research employs the modified RCA index and the data issued by the World Bank as well as the Central Bank of the Islamic Republic of Iran to pinpoint and prioritize the proper countries. Contrary to popular perception, the results indicated that Iran's economic diplomacy requires a serious turnaround in its targeting of western and eastern developed countries to less developed and developing countries, especially neighbors of Iran.  Afghanistan (index=161), Iraq (index:65), Syria (index:18), Turkmenistan (index: 17), and Georgia (index: 14), are the most prior countries for Iran's export. Moreover, Armenia, Tajikistan, Azerbaijan, Pakistan and the UAE are the next five countries, respectively. However, allocating more than 67 percent of the country's exports to five destinations, while 41 percent is given to two countries, can be a threatening case. It could be eliminated by diversifying export targets which can greatly enhance the country's export security. Economic diplomacy is the most important factor in achieving these goals.}, keywords = {diplomacy,economy,boom,production,security,Export}, title_fa = {دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم؛ برون‌نگری در اقتصاد مقاومتی}, abstract_fa = {موضوع بخش مهمی از دیپلماسی اقتصادی کشور، هدف‌گذاری در مقاصد صادراتی و فراهم‌آوردن بسترهای دیپلماتیک لازم جهت کمک به صادرات محصولات داخلی است که نقش بسیار مهمی در رونق تولید و پیشرفت اقتصاد جامعه دارد. مقاله حاضر به این سؤال پاسخ می‌دهد که با درنظرگرفتن نقش صادرات در رونق اقتصادی و اهمیت دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات خصوصاً در دوره تحریم، کدام‌یک از کشورهای جهان، بالاترین مزیت نسبی در صادرات محصولاتی ایرانی را به‌خود اختصاص داده است؟ این موضوع ازآن‌جهت دارای اهمیت است که سیاست‌گذاران و متولیان امور اقتصادی کشور می‌باید با شناسایی و اولویت‌بندی کشورهای هدف در صادرات ایران، بسترهای لازم را برای هدایت و تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان به آن‌سو فراهم آورند و نقش خود را در رونق تولید ایفا نمایند. این مقاله از شاخص RCA تعدیل‌شده و نیز از داده‌های بانک جهانی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای سنجش اهمیت و شناسایی اولویت کشورهای هدف استفاده می‌کند. نتایج محاسبات برخلاف تصورات رایج دلالت بر آن دارد که دیپلماسی اقتصادی ایران نیاز به یک چرخش جدی در هدف‌گذاری خود از کشورهای توسعه‌یافته غربی و شرقی به کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته و درحال‌توسعه و خصوصاً همسایه ایران دارد؛ افغانستان با شاخص 161، عراق با شاخص 65، سوریه با شاخص 18، ترکمنستان با شاخص 17 و گرجستان با شاخص 14، پنج کشور اولویت‌دار درجهت صادرات ایران هستند و ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و امارات به‌ترتیب پنج کشور بعدی را شامل می‌شود. ازطرفی منتهی‌شدن بیش از 67 درصد صادرات کشور به پنج مقصد و 41 درصد آن به دو کشور، تهدیدی است که با تنوع‌بخشی مقاصد صادراتی امکان ازبین‌رفتن دارد و می‌تواند امنیت صادراتی کشور را تاحدزیادی تأمین نماید. دیپلماسی اقتصادی، مهم‌ترین عامل در رسیدن به این اهداف است.}, keywords_fa = {دیپلماسی,اقتصاد,رونق,تولید,امنیت,صادرات}, url = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204967.html}, eprint = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204967_0a5579c50bfa25c10fc687348eac3a2c.pdf} } @article { author = {Dorj, Hamid and Basiri, Mohammad Ali}, title = {An Analysis of Trump Administration's Approach towards the Nuclear Issue of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Security Horizons}, volume = {12}, number = {43}, pages = {75-113}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2538-1857}, eissn = {2645-5250}, doi = {}, abstract = {Islamic Republic of Iran’s nuclear program is a major issue in Trump's foreign and security policy in the West Asia (the Middle East). Although it was thought that the West's attitude towards the nuclear agreement of 5+1 countries’ Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) would undermine Washington's Iran-phobia policy, after Trump's entrance into the White House and his offensive measures as well as those of his cabinet members, Iran's nuclear program was again considered seriously in Washington's agenda. Hence, the main question of this study relates to the approach that Trump’s administration has taken towards the Islamic Republic of Iran's nuclear issue. In response, we hypothesize that Trump and US officials have exaggerated Iran's peaceful nuclear program to claim that it is a threat for the region and for the whole world security, resorting to the premise that Iran is using it for the construction of nuclear bombs. Making use of threatful and coercive instruments, America tries to stop the growing missile capabilities and regional influence of Iran as its main Middle East goal and policy. This, in turn, can shape regional equations and order in line with the goals and interests of Washington and its regional allies and weaken Iran's growing power and influence in the region. The findings of the study indicate that Trump administration's policy of achieving its short-term goals, such as the economic-political collapse of Iran in a year, or bringing Tehran to the negotiating table through US provisions, as a result of maximum economic sanctions and pressure, has faced failure. In this research qualitative analysis method was used for data analysis.}, keywords = {Iran,Trump’s Administration,JCPOA,offensive neo-realism,Unilateralism}, title_fa = {تجزیه‌وتحلیل رویکرد دولت ترامپ درقبال پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {برنامه هسته­ای جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مهم در سیاست­ خارجی و امنیتی ترامپ در غرب آسیا (خاورمیانه) به‌شمار می­رود. اگرچه گمان می‌رفت رویکرد تعامل با غرب و توافقنامه هسته‌ای با گروه 1+5، موسوم به برجام، سیاست ایران­هراسی ازسوی واشنگتن را تضعیف نماید، ولی با ورود ترامپ به کاخ سفید، رویکرد تهاجمی او و افراد کابینه‌اش علیه برنامه هسته­ای ایران مجدداً در دستورکار واشنگتن قرار گرفت. دراین‌راستا، پرسش اصلی مقاله این است که دولت ترامپ درقبال پرونده هسته­ای جمهوری ­اسلامی ایران چه رویکردی را درپیش گرفته است؟ در پاسخ، این فرضیه مطرح است که ترامپ و دولتمردان امریکایی با بزرگ­نمایی و تهدیدجلوه‌دادن برنامه صلح­آمیز هسته­ای ایران برای امنیت منطقه و جهان، به بهانه اینکه ایران از آن برای ساخت بمب اتمی استفاده می­کند، با بهره‌مندی از ابزار تهدید و فشار درراستای توقف کامل فعالیت­های هسته­ای ایران گام برمی­دارند و در‌این‌راستا مقابله با توان فزایندۀ موشکی و نفوذ منطقه­ای ایران را در صدر اهداف و سیاست­های خاورمیانه­ای امریکا قرار داده­اند که این خود می‌تواند معادلات و نظم منطقه­ای را درراستای اهداف و منافع واشنگتن و متحدان منطقه­ای آن شکل بخشد و به تضعیف قدرت و نفوذ روزافزون ایران در منطقه منجر شود. یافته­های تحقیق نشان می­دهد سیاست دولت ترامپ در دستیابی به اهداف کوتاه­مدت خود مثل فروپاشی اقتصادی ـ سیاسی ایران در ظرف یک­سال و یا رفتن تهران به پای میز مذاکره با شرایط امریکا در نتیجۀ تحریم و فشار حداکثر اقتصادی، با شکست روبه­رو شده است. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیلِ کیفی استفاده شده است.}, keywords_fa = {ایران,دولت ترامپ,برجام,نئورئالیسم تهاجمی,یکجانبه‌گرایی}, url = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204968.html}, eprint = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204968_06186d5f1047819713fa25c88a634541.pdf} } @article { author = {pirani, Shohreh and kazemi, hamed and pirani, shahram}, title = {An Analysis of US Strategy towards Syrian Kurds Based on Rational Choice Theory}, journal = {Security Horizons}, volume = {12}, number = {43}, pages = {115-137}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2538-1857}, eissn = {2645-5250}, doi = {}, abstract = {During the internal crisis of Syria, a geopolitically and geo-strategically significant country in West Asia, the behavior and measures of the local, regional and international actors emerged differently. America, as a superpower seeking global interests, tried to serve its interests as well as those of its regional allies through an interventionist approach to the Syrian crisis. Initially, it sought to overthrow the Assad regime and hit its allies by supporting the Syrian Arab opposition. With the Syrian government's legal request of Iran and Russia to enter the country and disrupt the balance of power in Syria, the Americans failed to achieve their primary goals. The feebleness and defeat of the Arab opposition against the Syrian government and its allies pushed the Americans closer to the Kurds so that they could make use of Kurdish interests in Syria for supporting their own interests. The main question of this research entails the components of US strategy and goals in relation to the Kurds in the events of Syria. The hypothesis answering the key question proposes that US foreign policy toward the Syrian Kurds is rationally developed to disturb the balance of Iran-Russia-Syria alliance and the resistance axis and prevent Turkish excessive ambition. This is a descriptive-analytical research using library resources for data collection. The results indicated that America's proximity to the Kurds has been successful in establishing a Kurdish entity and employing it for encountering the mentioned threats since the alliance until 2019.}, keywords = {Syria crisis,America,rational choice,Syrian Kurds}, title_fa = {تحلیل راهبرد امریکا درقبال کردهای سوریه براساس نظریه انتخاب عقلانی}, abstract_fa = {هم‌زمان با شروع بحران داخلی در سوریه، بازیگران داخلی، منطقه­ای و بین­المللی با رفتار و اقدامات خود، جهت­گیری­های مختلفی را در رابطه با این کشور که ازلحاظ ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) و ژئواستراتژیک اهمیت خاصی در غرب آسیا برخوردار است، درپیش گرفتند. امریکا نیز به‌عنوان یک ابرقدرت و با منافع جهانی تلاش کرد تا با رویکردی مداخله­گرایانه در بحران سوریه هم بتواند منافع امریکا و هم منافع متحدین منطقه‌ای خود را تأمین کند. این کشور ابتدا با حمایت از مخالفین عرب سوری سعی در براندازی رژیم اسد و ضربه‌زدن به متحدان آن داشت. با درخواست قانونی دولت سوریه برای ورود ایران و روسیه به این کشور و برهم‌خوردن توازن قدرت در سوریه، امریکایی­ها در رسیدن به اهداف اولیه با شکست روبه‌رو شدند. ضعف و شکست مخالفین عرب در برابر دولت سوریه و متحدان آن، امریکایی­ها را به سمت نزدیکی به کردها سوق داد تا بتوانند با استفاده از نیروهای کردی، منافع خود را در سوریه تأمین کنند. پرسشی که در این مقاله مطرح می­شود این است که راهبرد و  اهداف امریکا درجهت نزدیکی به کردها در پرتو تحولات سوریه، مبتنی‌بر چه مؤلفه‌هایی است؟ فرضیه­ای که جهت پاسخ به پرسش اصلی مطرح می­شود بیان می­دارد که سیاست خارجی امریکا درقبال کردهای سوریه با رویکردی عقلانی، درراستای برهم‌زدن توازن قدرت به ضرر ائتلاف ایران ـ روسیه ـ و سوریه، محور مقاومت و جلوگیری از زیاده­خواهی­های ترکیه، طرح­ریزی شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه صورت گرفته است. داده­های پژوهش حاکی از این امر است که نزدیکی امریکا به کردها از زمان ائتلاف تا سال 2019، درجهت ایجاد موجودیتی کردی و بهره‌گیری از آن برای مقابله با تهدیدات یادشده، با موفقیت همراه بوده است.}, keywords_fa = {بحران سوریه,امریکا,انتخاب عقلانی,کردهای سوریه}, url = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204969.html}, eprint = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204969_7ecaef08fd19319768b7baaf4471eaca.pdf} } @article { author = {Forouzan, Younes and Alishahi, Abdolreza}, title = {Political Constructivism in the Relationship between Saudi Arabia and the Islamic Republic of Iran from Post-Islamic Awakening to Post- JCPOA}, journal = {Security Horizons}, volume = {12}, number = {43}, pages = {139-165}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2538-1857}, eissn = {2645-5250}, doi = {}, abstract = {Following the outbreak of the Islamic awakening in West Asia (the Middle East) and North Africa, a new approach was established in the relationship between regional powers, especially between the Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia. Although the relationship between the two countries had previously been based on a kind of mistrust and close political, geopolitical and ideological rivalries, the important characteristics of this era was the change of power and politics in the West Asian region, especially since 2012. From 2012, the region countered major regional security and political challenges, placing the two countries far away from each other.  This research is an attempt to answer the question of what causes made two countries go back to previous mistrust in their relationship. Furthermore, what are the possible scenarios for the continuation of the two countries relationship? The findings, based on the theory of political constructivism and derived from written and virtual sources as well as the combined methods of historical and futuristic sociology, indicated that the major causes of backward movement in the relationship between the two countries can be categorized as soft and hard factors. The hard components include the development of heavy military and weaponry contracts and the militarization of West Asia (the Middle East), the attempt to develop terrorism in the political geography of the Islamic Republic of Iran, the effective role of Riyadh in the Syrian crisis, Saudi’s pragmatic positions in the Iraqi crisis, the military aggression against Yemen and Ansarollah movement, and Riyadh's standpoint on the Palestinian issue and the repression of the Saudi Shiites. Soft components include the expansion of security coalitions with the Zionist regime, Saudi’s hostile position towards Iran's nuclear dealing (JCPOA), and splitting the Shiite resistance front focusing on Iraq.}, keywords = {retrograde,the Islamic Republic of Iran,Saudi Arabia,Shiism,Wahhabism,political constructivism}, title_fa = {برساخت‌گرایی سیاسی در روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران از پسابیداری اسلامی تا پسابرجام}, abstract_fa = {پس از وقوع جریانات منتهی به بیداری اسلامی در کشورهای غرب آسیا (خاورمیانه) و شمال آفریقا، فصل جدیدی از روابط میان قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی آغاز شد. هرچند روابط دو کشور، پیشتر نیز مبتنی‌بر نوعی عدم اعتماد و رقابت‌های نزدیک سیاسی، ژئوپلیتیکی و ایدئولوژیکی بوده است، اما مسئله مهم دراین‌میان، تطور بافت قدرت و سیاست در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) به‌ویژه از سال‌های 2012 میلادی به بعد بوده است که به‌نوعی مسائل منطقه‌ای را با چالش‌های عمده امنیتی و سیاسی مواجه نمود و روابط دو کشور را بیش‌ازپیش به سمت‌وسوی تشدید واگرایی‌ها سوق داد. در این مقاله، تلاش نویسندگان، ارائه پاسخی متقن به این سؤال است که مهم‌ترین دلایلی که منتهی به تشدید واپس‌گرایی در روابط خارجی میان ایران و عربستان شد، چیست؟ و درادامه چه سناریوهای محتملی را می‌توان برای ادامه روابط دو کشور درنظر گرفت؟ یافته‌های مقاله که با بهره‌گیری از نظریه برساخت‌گرایی سیاسی و استفاده از منابع مکتوب و مجازی و نیز روش‌های تلفیقی جامعه‌شناسی تاریخی و آینده‌پژوهی است، بر این مسئله صحه می‌گذارد که عمده دلایل واپس‌گرایی در روابط دو کشور را می‌توان ذیل عوامل نرم و سخت قرار داد. عوامل سخت شامل توسعه قرادادهای سنگین نظامی و تسلیحاتی و میلیتاریزه‌کردن غرب آسیا (خاورمیانه)، تلاش برای گسترش تروریسم در جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، نقش‌آفرینی اثرگذار ریاض در بحران سوریه، مواضع عمل‌گرایانه سعودی‌ها در بحران عراق، تجاوز نظامی سعودی‌ها علیه یمن و جنبش انصارالله و مواضع ریاض درقبال مسئله فلسطین و سرکوب شیعیان عربستان است. عوامل نرم نیز شامل بسط روابط امنیتی با رژیم صهیونیستی، مواضع خصمانه سعودی‌ها درقبال مذاکرات هسته‌ای ایران (برجام) و ایجاد شکاف در جبهه مقاومت شیعیان با تمرکز بر عراق است.}, keywords_fa = {واپس‌گرایی,جمهوری اسلامی ایران,عربستان سعودی,تشیع,وهابیت,برساخت‌گرایی سیاسی}, url = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204970.html}, eprint = {https://ps.ihu.ac.ir/article_204970_151b7f1b00a86668a58aafed7d2a2f12.pdf} }